Entisar och Hajan driver produktionsbolag och drömmer om att förändra branschen
För tre år sedan fick Entisar Mohammednur en uppgift av sin terapeut. Hon skulle kontakta Hajan Jabar för att fråga om de kunde jobba ihop. Hon frilansade på den tiden som makeupartist men drömde om att jobba med musik. Hajan hade hon blivit vän med efter att de träffats genom olika antirasistiska och feministiska forum – bland annat genom Refugees Welcome Stockholm, en religiöst och partipolitiskt obunden organisation där de bägge jobbade som volontärer. Entisar gillade verkligen Hajan; hon var cool, hade sunda värderingar och verkade grym på sitt jobb. Så, efter ännu ett samtal med KBT-psykologen om hur hon kunde förverkliga sina drömmar skickade hon iväg det där sms:et. Och fick svar på en gång: Entisar kunde absolut assistera henne vid nästa inspelning.
– Första jobbet vi gjorde ihop var Imenellas musikvideo Aah shit. Hajan regisserade och jag assisterade henne, berättar Entisar.
– Vi har mycket gemensamt. Förutom vårt gemensamma kreativa och politiska intresse och att vi båda är självlärda, delar vi ett visst utanförskap, säger Hajan.
Vi ses alla tre på Soho House Stockholm, den exklusiva medlemsklubben fungerar numera emellanåt som deras kontor. Steget till att satsa på eget bolag togs bara något halvår efter det där första samarbetet. Utan att vilja gå in på detaljer eller peka ut någon enskild berättar de – ibland i munnen på varandra – att de var trötta på branschens rådande attityder och ojämlika förhållanden. Varför skulle de finna sig i det? Deras pågående samarbete fungerade fint och dessutom började de få förfrågningar från allt fler artister som ville jobba med just dem. När de fick chansen att göra musikvideon till Dree Low, Spotifys mest lyssnade svenska artist under 2020, bestämde de sig: De skulle satsa allt på sin egen grej. Våren 2020 startade de Meraki Sthlm, produktionsbolaget döpt efter grekiskans ord för ”att lägga sin själ” i något.
– Det står för att ge sig hän, för dedikation fullt ut. Vilket känns passande, vår vision är att alltid behålla oss själva i det vi gör, säger Entisar.
– Det var såklart nervöst att säga upp sig, men inget vi har ångrat en sekund efteråt. Det första vi gjorde var att skriva stadgar där vi enades om att det viktigaste var att bolagets värdegrunder gick hand i hand med det vi stod för personligen. Vi lade också mycket fokus på kommunikation och schysta arbetsförhållanden. Med tiden har listan av stadgar vuxit … man lär sig ju så mycket på vägen, säger Hajan.
I dag har duon gjort videor till Imenella, Yasin, Dree Low och flera andra av Sveriges största musikartister. Därtill reklamfilmer som Pantamera såväl som kortare dokumentärer. Framgången med Meraki Sthlm är ett faktum och det har rullat på snabbt. Ibland för snabbt. För även om Hajan och Entisar lever sin dröm, har det också kostat på. Hälsomässigt såväl som relationsmässigt. Något de också berättar om i SVT-dokumentären Hajan & Entisar.
– Vår relation, både privat och professionellt, är i en process. Och fortsättningen på den processen, eller kanske mer resan, vill vi berätta mer om i … Hajan, pausar, ler och vänder blicken mot Entisar.
– … en podd som snart har premiär, fyller Entisar i.
Vilka är era styrkor som har lett er hit?
– Vi har hela tiden haft en tydlig vision om vart vi vill. Visuellt såväl som arbetsmässigt och i livet. Och vi har hela tiden vetat att vi är ett produktionsbolag OCH människor. Vilket innebär att vi varit lyhörda och öppna med våra svagheter och sårbarheter. Gentemot oss själva, men också utåt. Vi har inte dragit oss för att tala om de jobbiga delarna i vår karriär. Sådant som de flesta upplever i vår bransch men som det kanske inte talas om. Som schysta arbetsförhållanden … Men också om svårigheterna i att jobba så nära sin närmsta vän, säger Entisar.
I SVT-dokumentären beskriver ni er relation ”som ett gift par”. Vad är svårast med en professionell relation till någon man står nära privat?
– Öppen kommunikation och transparens har varit prio för oss. Gentemot de vi jobbar med och gentemot varandra. Men den öppenheten kan också slå över till gränslöshet. Att man går över varandra gränser och blandar ihop sina egna behov med den andras. Det är viktigt att kunna gå ur sitt ego; att bli medveten om sina egna triggers och kunna se den andras perspektiv, säger Hajan.
– Sedan är det viktigt att ge varandra space. Och välja vad man tar upp och när man är i varandras space, säger Entisar.
I dokumentären framkommer att ni tog en paus från varandra en period. Hur kom ni till rätta med det och var står er relation i dag?
– Jag tog med Hajan till en terapeut, det hjälpte oss att hitta verktyg. Framför allt att lyssna på varandra. Vi har inte riktigt definierat vad vår relation är i dag. Men det är okej att vi är i en process. I dag jobbar vi på vår relation på ett annat sätt än tidigare, säger Entisar.
– Det leder oss in i något fint. En konflikt tar en vidare … och vinsten i att våga visa sin sårbarhet och vara ärlig är att du också får ärlighet tillbaka. Att ha ett sådant öppet partnerskap är en väldig gåva, säger Hajan.
Största utmaningen i er bransch?
– En utmaning har varit att få folk att förstå värdet av musikvideor – även de som sitter på pengarna. Det är en kulturform och förtjänar en sådan status. Vi har så starka krafter i det här landet med massa grymma kreatörer. Ja, vi äger ju typ ljud i världen. Titta bara på Spotify och Max Martin, säger Hajan.
– Prestationsångesten har varit en utmaning. Att tycka att det man gör är tillräckligt och att vara nöjd med det. Jag har jobbat hårt för att sakta ner tempot och börjar äntligen inse att jag inte alltid behöver ligga på maxpuls för att leverera bra resultat, säger Entisar.
Hur hittar ni balans och återhämtning?
– Jag börjar allt mer inse betydelsen av att vara mån om hela min hälsa. Mentalt, själsligt och fysiskt. Jag jobbar dagligen med andningsövningar för att lugna nervsystemet, och försöker vara mycket i naturen, säger Entisar.
– Det är viktigt att förstå att man inte är 100 procent varje dag. Och tillåta sig själv att inte vara det. På Meraki räcker det med att vi är 100 procent tillsammans. När vi nu dessutom är tre till i teamet blir det lättare att uppnå de där 100 procenten, säger Hajan.
Vad siktar Meraki Sthlm på i framtiden?
– Just nu jobbar vi med en kortfilm och en mindre dokumentär för ett projekt som bland annat RFSU gjort kring mansnormer. Och så har vi precis släppt SVT-programmet Plan B. Ja, det rullar på, avslutar Hajan.
FAKTA
Namn: Entisar Mohammednur och Hajan Jabar.
Ålder: 26 och 29 år.
Yrke: CEO och COO och Creative director i Meraki Sthlm.
Bor: Spånga och Södermalm.
Aktuella med: Podcasten Hajan & Entisar, där lyssnaren får följa med på resan och höra hur SVT-dokumentärfilmen egentligen slutade.
Hajan och Entisars fem tips för att lyckas som producenter
1. Våga misslyckas.
Prestationsångest bygger murar av rädsla, att våga göra fel gör att man vågar skapa mer, man blir härdad.
2. Google tasks.
Struktur är viktigt. Vi skapar en gemensam Att göra-lista via Google dokument, där man kan delegera uppgifter. Man checkar av sina punkter när man är klar, det underlättar kommunikation och minskar stress.
3. Sömn.
Det är viktigt att prioritera sömn för att orka.
4. Bra team.
Ett bra team jobbar mot samma mål och tror på den gemensamma visionen.
5. Nätverka.
Hitta människor som delar din passion och skapa med dem.
Fem Instagramkonton att inspireras av
Foto: Beata Holmgren/Studio Femme
Stylist: Hannah Sebhatu
Makeupartist: Patryk Konopacki
Kläder: Viktorya Abraham