Peter Lindbergh: Ett liv i svart och vitt
Alla som älskar mode känner på en hundradels sekund igen ett fotografi av världsberömda fotografen Peter Lindbergh, när det flimrar förbi i flödet. Det många fotografer drömmer en livstid om att uppnå bemästrade han tidigt i sin karriär. Konststycket att knäppa ikoniska bilder som fastnar på näthinnan, alla med hans signum, svartvitt, men framför allt med en speciell känsla, som berör betraktaren. Han anses ha omdefinierat synen på modefotografi med sitt unika bildspråk och sin skarpsynthet och allt från 90-talets supermodeller till film- och popstjärnor har poserat framför honom.
I år presenteras Peter Lindberghs arbete för första gången i Sverige. Fotografiska museet i Stockholm visar över 100 av hans verk i utställningen Lightness of being som pågår 16 juni till 15 oktober. Peters son Benjamin Lindbergh arbetar med stiftelsen Lindbergh foundation och har valt ut både klassiska verk och mer personliga bilder från 40 års arbete, ur samlingarna. Benjamin jobbade tillsammans med sin pappa under många år. ELLE fick en pratstund med honom.
– Utställningen kommer att fungera som en omfattande introduktion till Lindberghs arv och kasta nytt ljus över hans mindre kända bilder. Det är en känslomässig installation som överskrider mode och på så sätt kan den få resonans hos olika generationer av besökare. Under sin karriär banade Peter väg för en ny vision om skönhet, och dessutom revolutionerade han modefotografiets bidrag till den allmänna kulturen.
Vilken av alla Peter Lindberghs foton är din personliga favorit?
– Jag vill behålla den hemligheten för mig själv. Det kanske finns med i utställningen …
Hur skulle du säga att modefoto har utvecklats sedan Peter Lindbergh började till i dag?
– Nuförtiden är det många fler inblandade när ett redaktionellt modereportage eller en reklamkampanj skapas. Fler assistenter, fler innehållskreatörer … ”För många kockar!” hade Peter sagt. Min pappa skämtade faktiskt ofta om att en fotografering inte är en demokrati, han tyckte att alla borde lita på och låta fotografen ta befälet. Han tillämpade naturligtvis aldrig detta på set, men det illustrerar ganska tydligt hur det bara borde finnas en stark, ledande vision bakom varje berättelse. Endast en persons synsätt kan förvandla ett modereportage till en berättelse.
Vad skulle du säga är Peter Lindberghs signum som fotograf?
– Svart och vitt, uppenbarligen, Peter förknippade det med sanningen. Han sa ofta att ”enkelhet förstärker porträtten." Jag vill också säga en känsla av lätthet och melankoli, som inbjuder både den som porträtteras och betraktaren till reflektion.
Hur lyckas man ta ett ikoniskt fotografi?
– Du måste ha en vision och hålla fast vid den. Var konsekvent som konstnär och lojal mot dig själv som person.
Hur förberedde sig Peter för sina fotograferingar? Förberedde han mycket eller arbetade han mer spontant?
– Även om hans slutliga bilder ofta ser ganska spontana ut, förberedde han sig faktiskt noggrant inför alla sina produktioner. Han letade efter passande platser att fotografera på, han skissade upp storyboards. Ibland skrev han till och med långa uppsatser om sinnesstämningen hos karaktärerna som modellerna blev. Ur den aspekten kan man jämföra Peter med en filmregissör. Han hade hela tiden en exakt uppfattning om vad han ville uppnå med bilden, och kunde därmed få ut det bästa av sina modeller och skådespelare.
Vad tyckte han var mest utmanande med att jobba som fotograf?
– Peter var stenhård med att ha sista ordet om sina berättelser. Eftersom han hade en helhetsvision av berättelsen visste han alltid exakt vilket antal bilder som krävdes. Dessutom var det allra viktigast för honom vilka känslor som förmedlades i fotografiet snarare än hur designerplaggen på bilden såg ut. Trots att branschen utvecklades åt ett annat håll lyckades han hålla fast vid sitt koncept.
Vad älskade han mest med arbetet?
– Peter värdesatte sin kreativa frihet väldigt högt. Den kom av att han lyckats bygga upp ett förtroende hos chefredaktörer och stjärnor under många år, ibland decennier. Han såg varje fotografering som sin första och hans engagemang var outtröttligt. Jag tror att det syns i allt arbete han gjort.
Har du någon relation till Sverige?
– Peter och jag besökte Fotografiska i Stockholm i samband med Anton Corbijns utställning 2016. Vi kom tillsammans med kollegan Paolo Roversi, också en nära vän till Peter. Peter, Paolo och Anton hade en fantastisk kväll och började till och med diskutera framtida, gemensamma konstnärliga projekt som tyvärr aldrig blev verklighet. Så det är känslomässigt att komma tillbaka och det är med stolthet vi öppnar utställningen.
Peter Lindbergh
Född: 1944, Polen.
Död: 2019, Frankrike
Familj: Sönerna Benjamin, Jeremy, Simon och Joseph Lindbergh.
Utbildning: Studerade konst vid Berlin Academy of Fine Arts och Kunsthochschule i Tyskland.
Karriär: Öppnade sin första fotostudio 1973.
Foto: © Peter Lindbergh, Courtesy Peter Lindbergh Foundation, Paris.