ELLE möter Dua Lipa: "Som singel lär man sig mycket om sig själv"
Första gången Dua Lipa gick ut på klubb och dansade var hon bara en liten tweenie i Kosovo. Den engelskfödda popstjärnan inser hur absurt det låter när hon tänker tillbaka. Hon sitter flankerad av dignande bokhyllor inne på sitt hemmakontor i London och letar upp en suddig bild från den kvällen, som för att intyga både för sig själv och mig att det faktiskt hände. På bilden syns en ung Lipa klädd i vit virkad klänning, hon ler stort intill en äldre kusin och några uppklädda kvinnor.
Lipa förklarar att det i det närmaste hör till familjetraditionerna att gå ut och dansa och berättar om den där natten på The Box i New York, när hon och Charli XCX plötsligt sprang in i hennes föräldrar.
– Vi firar precis allt och ingenting, säger hon. När jag hälsar på hos min moster är det alltid lugnt till en början … sen slår någon på musiken och alla i hela huset börjar dansa. Det kan vara en vanlig tisdag!
Från Kosovo till London
Vid 28 års ålder betraktas Lipa som Storbritanniens okrönta discodrottning och med hits som New rules från debuten 2017 och kaxiga Don’t start now från uppföljaren Future nostalgia som släpptes 2020, har hon blivit klubbkidsens trygga axel att luta sina överförfriskade huvuden mot. Men en gång i tiden var hon bara Dua, den brådmogna storasystern som lämnade hemmet i Kosovo för att förverkliga sina drömmar om popstjärneliv i London. Det var först då hon anammade det hon kallar för sin ”storasysterenergi” i sitt liv och sin musik, något som hörs i den okuvligt självklara sångrösten.
– Hon är verkligen en storasyster, intygar låtskrivaren Caroline Ailin som lärde känna Lipa för nästan tio år sedan. Man processar sina känslor med henne och går därifrån oerhört mycket starkare.
Nu i maj släpps Lipas tredje album, Radical optimism. Titeln kom hon på efter att en vän introducerat henne för begreppet, som syftar på att fokusera på det positiva i en annars turbulent omvärld – något som verkar stämma väl in på Lipa, både som människa och artist.
– Jag slogs av tanken på att genomleva kaos med bibehållen värdighet, skrev hon i ett pressutskick. Känslan av att stå stadigt hur hårt det än blåser.
När vi vet vårt värde, så vet vi också vad vi vill ha och vad vi inte vill ha.
Dua LipaInför arbetet med den nya skivan bestämde sig Lipa för att leva som hon lär och på riktigt börja ta kontroll över sitt liv. 2022 avslutade hon det långa samarbetet med managementbolaget TaP Music (med artister som Lana Del Rey och Caroline Polacheck). I stället anlitade hon sin pappa som manager och köpte tillbaka såväl alla rättigheter som originalinspelningar. 2023 gjorde hon debut på vita duken som sjöjungfru i blockbustern Barbie och bidrog dessutom till filmens Grammy-nominerade soundtrack med partylåten Dance the night.
– Att dra på sig en fiskdräkt och säga ”Hej, Barbie!” krävde ingen talang, säger Lipa om erfarenheten. Jag har alltid älskat att klä ut mig.
I höstas färgade hon håret intensivt mörkrött, men inte för att förmedla något budskap.
– Nu kan jag vara osminkad och ändå känna mig lite fixad, förklarar hon. Allt med Future nostalgia var så glammigt. Det var superkul och superglamouröst, mycket färg och glädje. Jag vill inte vara lika polerad nu.
Förmedlar kärlekslivet genom låtskrivandet
På Grammygalan i februari var det utan tvekan Lipas nya amasonliknande persona som äntrade röda mattan, klädd i en skräddarsydd silverstass från Courrèges och det oxblodsröda håret i en kaskad över axlarna. Inför sitt scenframträdande senare på kvällen hade hon bytt om till svart läderkorsett och publiken blev de allra första som fick höra singeln Training season från nya plattan, en teatral discolåt med akustiska gitarrer, syntar och livetrummor. ”Don’t wanna have to teach you how to love me right”, sjöng hon som i en uppmaning till alla ovärdiga kavaljerer att inte ens försöka: hon spelar i en annan liga nu.
– Jag hade precis gått in i studion när jag plötsligt kom på, ”Training season’s over!”, minns Lipa.
Som singel lär man sig mycket om sig själv, i ensamheten kan man komma fram till vem man egentligen är.
Dua LipaLåten skrevs i november 2022 och är en reflektion över spruckna förhållanden och misslyckade dejter. Lipa har haft omskrivna romanser med bland andra Bella och Gigi Hadids bror Anwar och den franske regissören Romain Gavras, och nyligen sågs hon kyssa den brittiske skådespelaren Callum Turner i West Hollywood. I stället för att prata öppet om sitt kärleksliv väljer sångerskan att förmedla sig via låtskrivandet.
– Jag tänkte att, ”Okej, jag ska skriva en text om det jag vill ha”, säger hon angående Training season. Kraften i att manifestera och förverkliga något med hjälp av ordens makt. När vi vet vårt värde, så vet vi också vad vi vill ha och vad vi inte vill ha.
– Jag pratade om det här med en av mina dansare i dag, fortsätter Lipa. Hon går igenom en svår separation och jag känner igen mig, men ändå är det erfarenheter som jag inte vill vara utan. När man är singel igen lär man sig så mycket om sig själv, det är i ensamheten man kan komma fram till vem man egentligen är. Så länge vi vet vad vi vill, så löser sig allt. Jag gjorde helt enkelt research.
Bakom arbetet med Radical optimism ligger ett gediget samarbete mellan flera olika producenter och låtskrivare: Lipas trogna vapendragare Ailin, Tobias Jesso Jr (som skrivit hits till Adele och Harry Styles) och Danny L Harle (PC Music-veteran och självutnämnd ”ravekonsult”). Som stort fan till det australiska psykrockbandet Tame Impala knöt Lipa även till sig multiinstrumentalisten Kevin Parker.
– Vi kallade oss för ”The Band”, berättar Parker. Inte som ett vanligt band, utan ett andligt band. Varje morgon när jag var på väg till studion kändes det som att vara med i The Beatles!
På Radical optimism hörs arvet från den brittiska klubbkulturens energiska frihetslängtan och Y2K-erans nu-discodrottningar Kylie Minouge (som dessutom gjorde comeback förra året med låten Padam Padam) och Sophie Ellis-Bextor (vars Murder on the dancefloor hamnade på listorna igen tack vare den oförglömliga dansscenen i filmen Saltburn) – resultatet är en kosmopolitisk dans-pop-platta med doft av 1970-tal och en skälvande hyllning till livet.
– Dua var liksom helt fokuserad på att hitta det där soundet, fortsätter Parker. Det flyktiga och svårgripbara. Men det var fint att få vara delaktig i den kreativa processen utan att själv behöva fronta den. Det är en erfarenhet jag har längtat efter.
Singeln Houdini
Albumets första singel, Houdini, kom till strax efter att Parker spelade upp en basslinga som han komponerat flera veckor innan studioarbetet inleddes. Lipa satte snabbt sin egen prägel på den och adderade en lite svårmodig post-disco-melodi.
– Hon började sjunga och allt bara stämde på en gång, säger Parker. Känslan blev som på någon obskyr och svettig 80-talsklubb. Underbart tryckande, hypnotiskt.
Ailin arbetade med Lipa redan innan de skrev genombrottshiten New rules från 2017 (tillsammans med Emily Warren och Ian Kirkpatrick) – en dansant uppmaning om vad man inte ska göra när ett ex dyker upp igen efter ett uppbrott. Att prata om livet och verkligheten är avgörande för deras samarbete.
– Vi snackar lite om hur vi har det och sen blir det en poplåt, sammanfattar Ailin.
Det är ur Lipas egna livskriser de allra bästa texterna föds, förklarar vännen och kollegan, och i kombination med den starka altstämman blir resultatet lika genomborrande som inkännande.
– Det är hennes superkraft, fortsätter Ailin. I Duas sällskap är det svårt att inte känna sig som världens starkaste människa. Hon förmedlar nog lite av det där till oss alla.
Återvände till Kosovo
Dua Lipa föddes i London 1995, äldst i en syskonskara på tre och med kosovoalbanska föräldrar som på grund av oroligheterna i hemlandet emigrerade till England 1992. I Kosovo studerade mamma Anisa juridik och pappa Dukagjin Lipa sjöng och spelade gitarr i rockbandet Oda. Familjen bosatte sig i stadsdelen Camden och hemma lärde sig barnen att prata albanska. På helgerna tog Dua sånglektioner och hon älskade att lyssna på Stereophonics, Primal Scream, Robbie Williams och Atomic Kitten. När hon började komponera egen musik blev elektroniska klassiker av Moloko och Massive Attack starka influenser.
Vi måste stötta varandra och lära oss saker gemensamt
Dua LipaFamiljen Lipa återvände till Kosovo 2006 och två år senare förklarade sig landet självständigt från Serbien. Under tonåren började Dua alltmer försjunka i tankar på de fruktansvärda krigsbrott som begåtts mot kosovoalbaner och andra folkgrupper runt om i världen, något som fortfarande präglar hennes värderingar och syn på livet – oavsett om det gäller kampen för HBTQI-rättigheter eller eldupphör i Gaza.
– Jag har hört berättelser från vänner som förlorade familjemedlemmar i Kosovo, berättar hon. Hus som brann, människor som dog. När man har den direktkontakten med faktiska krigsoffer, så öppnas en helt ny värld. Så var det för mig. Jag känner mig väldigt nära alla som lider i världen, all orättvisa. Det kan vara ett krig som rasar eller att komma ut inför sin familj, alla har olika erfarenheter … Vi måste stötta varandra och lära oss saker gemensamt.
Trots att Dua stortrivdes med sina släktingar i det nu självständiga Kosovo, återvände hon till London redan som 15-åring, helt ensam, och flyttade in hos en albansk vän till familjen – fast förvissad om att satsa fullt ut på musiken. När hon tänker tillbaka kan hon inte riktigt begripa hur det hela gick till.
– Jag har frågat mina föräldrar hur de kunde låta mig flytta, men jag fick ju helt andra förutsättningar än om jag hade stannat kvar i Kosovo. Jag var så målmedveten. Mina föräldrar kände nog igen sig själva i mig och det gjorde att de kunde lita på mig.
Vid 17 års ålder avslutade hon sina studier och började arbeta som restaurangvärdinna för att få tillvaron att gå runt. Förutom att ha blivit uppfostrad av starka föräldrar som flytt ett krig, har Lipas tidiga erfarenheter från nattklubbar och barer fått henne att lättare kunna navigera i den ofta misogyna och mansdominerade musikbranschen. Inte konstigt att hon framstår som väldigt mycket äldre än hon är i sina låtar.
– När jag började göra musik arbetade jag på La Bodega negra, berättar hon. Det var en mexikansk restaurang som såg ut som en porrbutik. Efter jobbet gick jag på nån klubb och var ute och dansade till typ tre, sov lite och sen gick jag direkt till studion. Vid åtta var det dags att gå till jobbet igen. Musiken jag gjorde då speglar den tillvaron.
Efter succén med New rules från 2017 och One kiss med Calvin Harris från 2018, tog Lipa hem plaketten för Bästa nykomling på Grammygalan 2019. Succén följdes upp med ett andra album, Future nostalgia, som även det belönades med en Grammy. Trots att covidpandemin närapå ödelade den brittiska klubbscenen blev album nummer två sångerskans första listetta och hon blev en av de allra mest spelade artisterna på Spotify. Nyligen blev hon den första kvinnliga artisten med fyra låtar som streamats över två miljarder gånger.
I och med finalen på den omfattande världsturnén i december 2022 kunde Lipa andas ut för första gången i sitt vuxna liv och hon unnade sig långa semestrar vid Medelhavet och i Indien – med en karavan av familj och vänner i släptåg. Efter att ha postat bilder från sina resor på Instagram dubbades hon snabbt till ”Vacanza queen” och hånades för sin långdragna flykt från vardagen. De kritiska rösterna verkade helt bortse från att hon inte ens levt i samma land som sin familj under de år som hon slitit för att nå sina framgångar.
Kanske var det inte heller de glamourösa bilderna från exotiska platser som skavde mest, utan att Lipa uppnått sin position till synes utan ansträngning. Hennes artistiska driftighet har på sätt och vis osynliggjort det hårda arbetet bakom succéerna, som en sorts begåvningens förbannelse.
Lipas effektivitet verkar fortfarande vara något som definierar henne.
– Dua är nog en av de mest punktliga personer jag mött, säger Kevin Parker om samarbetet. De flesta popstjärnor kan aldrig passa tider, men Dua … hon ber liksom förtvivlat mycket om ursäkt även om hon bara är fem minuter sen! (Faktum är att hon var en kvart tidig – 07:45 i stället för 08:00 – till plåtningen för det här magasinet.)
Världen kan stå i brand, men om vi inte unnar oss att försöka vara glada vet jag inte hur vi skulle klara oss.
Dua LipaGenom sin helt egna medieplattform Service95 (nyhetsbrev, podcast och bokklubb) har Lipa gjort intervjuer med afghanskamerikanske författaren Khaled Hosseini och rockpoeten Patti Smith. Hon står även som exekutiv producent för Camden på Disney+, en dokumentärserie om det välkända området i London och alla inflytelserika artister som vuxit upp där, från Madness till Amy Winehouse.
– Jag har haft fullt upp i nästan tio år, konstaterar Lipa. Varenda dag har det funnits något att arbeta med. Men folk kommer på elakheter i alla fall, det sägs massor av elaka saker om mängder av människor.
– Jag kan stå ut med att kallas ”Vacanza queen”, fortsätter Lipa. Oavsett om det gäller att uppträda eller gå ut och dansa, så måste det vara kul. Annars får det vara. Det måste finnas utrymme för att ha skoj. Världen kan stå i brand, men fasen alltså … om vi inte unnar oss att försöka vara glada, då vet jag inte hur vi skulle klara oss.
Fakta
Namn: Dua Lipa.
Ålder: 28 år.
Yrke: Artist.
Bor: London.
Följ: @dualipa
Av: Suzy Exposito
Fotograf: Dan Beleiu
Stylist: Patti Wilson
Hårstylist: Ali Pirzadeh/Streeters
Makeupartist: Sam Visser för YSL Beauty
Manikyr: Michelle Humphrey/LMC Worldwide
Set design: Jabez Bartlett/Streeters
Koreograf: Ryan Chappell
Produktion: WA Productions