Så äter Gen Z – unga vuxna omdefinierar det svenska köket
En ny undersökning från Verian (Sifo), på uppdrag av HelloFresh, har tagit tempen på den yngre vuxengenerationens (18-29 år) matvanor och attityder. Deras matvanor ger oss en fingervisning om vad som kan prägla våra tallrikar i framtiden. Sociala medier är en stor källa till inspiration och påverkar vad vi äter och hur den maten lagas.
Fyra mattrender utifrån Generation Z:s matvanor
1. En mer växtbaserad matgeneration
Undersökningen visar att unga svenskar är mer öppna för växtbaserade alternativ än vad tidigare generationer har varit. Nära var tredje person mellan 18 och 29 år definierar sin kost som flexitarian, pescetarian, vegan eller vegetarian. Däremot uppger var fjärde att de till följd av det tuffa ekonomiska läget äter mindre hållbart än tidigare.
Massa gröna recept hittar du här!
2. Enhandsfattning och globala smaker
För generation Z anpassas matvanorna efter en digital livsstil. Undersökningen visar att unga vuxnas matlagning präglas av kulinarisk mångfald, just nu är de mest nyfikna på det japanska och det koreanska köket.
4 smarta tips för att lyckas i det japanska köket>
Kikar vi närmare på de specifika maträtter som lagas varje månad, hamnar den svenska husmanskosten i botten. Istället har snabbare och mer lätthanterliga rätter tagit plats, något som måltidsforskaren Richard Tellström menar är en del av en större trend.
– En ny trend återfinns i tillbakablickandet. Det är att allt mer vardagsmat äts med endast en hand, som fyllda tacoskal och bao buns, eller med endast gaffel eller sked och där maten är sönderskuren redan i matlagningen. Enhandsfattningen gör den andra handen fri för mobilen. När kunnandet att äta med kniv och gaffel minskar hos framförallt yngre kommer också maträtter som bygger på att man sätter ihop en tugga av olika saker att minska. Det svenska kökets fyrdelade rätter som bygger på principen kött, sås, potatis och grönsaker är därför gradvis på väg ut, säger Richard Tellström, måltidsforskare.
Maträtter Generation Z äter varje månad:
- Tacos (66%)
- Spaghetti och köttfärsås (63%)
- Pizza (52%)
- Hamburgare (48%)
- Köttbullar i gräddsås (42%)
Maträtterna Generation Z äter mest sällan:
- Pölsa (3%)
- Tunnbrödsrulle (3%)
- Kalops (4%)
- Fiskbullar (6%)
- Raggmunk (7%)
3. Fler män har matlagning som intresse
I alla fall för gen Z-männen! Männen (39%) inom denna generation har faktiskt ett större matintresse jämfört med kvinnorna (35%), tillskillnad från om man tittar på den manliga befolkningen i stort då endast 30% har matlagning som intresse. Trots ett lägre generellt intresse för matlagning, är de unga kvinnorna mer äventyrliga. De provar oftare nya recept som de aldrig lagat förut varje månad (47%) jämfört med männen (40%).
4. TikTok som kokbok
Sociala medier, framförallt TikTok, har blivit en viktig inspirationskälla i köket. Var femte person använder plattformen för att hitta nya maträtter att laga. TikTok-trenden drivs främst av de unga kvinnorna, som är mer benägna att hämta inspiration från både matinfluencers och TikTok. Cloud bread, vodkapasta pancake cereal är bara några av fenomenen som gjort succé i de svenska köken!
Så gör du den virala TikTok-pastan>>
Foto: TT