Kreatörsduon Julia Dang & Maya Nilsen driver succébolag: "Finns en oerhörd styrka i att jobba med sin bästa vän"
Det var med en dansgrupp i K-pop som Julia Dang och Maya Nilsen träffades första gången 2012. Då gick Maya i åttan och Julia första året på gymnasiet på varsin sida av Stockholm och visste egentligen inte mer om varandra än att de gillade den andras yttre. Det var det flera som gjorde.
– Vi fick mycket kommentarer om våra stilar. Våra kompisar frågade oss om råd och ville att vi skulle börja blogga om våra outfits. Men eftersom vi båda var mer inne på videoformat kändes Youtube som en bättre kanal att börja med, säger Julia.
– Vi klickade genom vårt gemensamma intresse för mode och Youtube. Det senare var inte särskilt stort i Sverige då, men vi kollade mycket på UK och USA-scenen. Vår framgång bottnar till stor del i att vi var så tidiga med att skapa personligt innehåll och bygga community, säger Maya.
Eftermiddagshimlen skiftar i lila utanför välvda panoramafönster med vy över takåsar, måsar och kyrktorn. Här, ett stenkast från Tekniska högskolan i Stockholm, jobbar duon dagligen från en minst sagt iögonenfallande studio. Det var genom en Facebook-annons som Julia kom över kontraktet på den 250 kvadratmeter stora lokalen. Sedan tre år delar hon och Maya ateljén med ett tiotal andra kreativa frilansare, däribland Micky Ho, Julias flickvän tillika partner i produktionsbolaget Dang/Ho.
– På midsommar hade vi stor fest där ute, säger Julia och pekar ut på den tillhörande jätteterrassen utanför.
– Gränsen mellan vad som är jobb och ledighet har inte alltid varit jättetydlig. Merparten av dem vi jobbar med är våra vänner. Så handlar allt vi gör också om relationer, säger Maya.
Fakta
Namn: Maya Nilsen & Julia Dang
Ålder: 27 & 28 år
Yrke: Kreatör & creative diractor
Bor: Stockholm
Följ: @maya_nilsen, @juliaadang
Youtube-kanalen TheLineUp
De pratar mycket och i munnen på varandra, fyller i varandras meningar och minnen. De är många och spänner från de första inspelningarna av Youtube-kanalen TheLineUp till konsultuppdrag för företagsjättar som Netflix och Nike. Maya berättar om hur de konsekvent levererade avsnitt minst en dag i veckan hela gymnasietiden.
– Jag bodde i Västerhaninge och Julia i Vällingby, vi möttes någonstans i mitten för att spela in veckans video. Vi la upp lookbooks där vi fokuserade mycket på budget och vintageplagg. Vårt mål har alltid varit att hjälpa folk att hitta sin personliga stil.
I dag, ett decennium och hundratusentals följare senare, har parhästarna byggt en karriär på sina personliga stilar. Duon, som hyllats för sitt autentiska uttryck med statement, driver numera varsitt eget separat bolag, men allierar sig i gemensamma projekt så ofta tillfälle ges. Rollerna varierar för kvinnorna som båda kallar sig multidisciplinära kreatörer tillika creative directors. Medan Mayas värv oftast handlar om styling, jobbar Julia mer med produktion i sin helhet. Ibland jobbar i projekt i egen regi, ibland som konsulter åt större företag. Som när Netflix Sverige skulle starta Tiktok-kanal och bad duon om hjälp med strategi, produktion och lansering för en kickstart under tre månader.
Vi satt med ett gäng 50 plus-män och förklarade fenomenet Hot girl summer
Maya Nilsen– Många större företag behöver hjälp med sociala medier. Alla vill veta hur de ska komma in på den plattformen, säger Julia.
– Sist satt vi med ett gäng 50+-män och förklarade fenomenet Hot girl summer, säger Maya.
Kompletterar varandra
Framgången i deras mångåriga samarbete tror de till stor del beror på att de kompletterar varandra. Att de, trots att de är väldigt lika, samtidigt är varandras motpoler. Medan Julia är den strukturerade och tekniskt kunniga, är Mayas styrkor det sociala och personliga uttrycket.
– Den ena av oss älskar även att jobba, medan den andra helst inte jobbar … haha. Så vi hittar en trevlig balans där i mitten, säger Julia.
– Det finns en otrolig styrka i att jobba med sin bästa vän. När den ena inte riktigt orkar med, kan den andra dra lasset och vice versa, säger Maya.
– Jag har även en tendens att köra på och hela tiden vilja vidare. Jag har aldrig haft någon ekonomisk trygghet att luta mig tillbaka på. Det är som att jag alltid är i ”survival mode”... Fast i det har jag hittat mer ro de senaste åren. I dag kan jag stanna upp och njuta när det går bra, säger Julia.
Ett är de eniga om: att vänskapen står högre än allt. Och att jobbet aldrig får komma emellan dem. Bästa vännerna som kallar sig ”platoniska livspartners” säger att de planerar allt utifrån viljan att vara i varandras liv.
– Vi jobbar ihop, hänger hos varandra, semestrar tillsammans … förra året firade vi jul ihop, säger Maya.
Någon långsiktig strategi eller affärsplan har egentligen inte funnits. Trots att Julia under tre år studerade industriell ekonomi på KTH, var bägge övertygade om att hålla kvar vid spåret de slagit in på. Så tog karriären också fart snabbt – redan under gymnasieåren tjänade Maya och Julia pengar på sitt innehåll genom annonsering och samarbeten.
– När vi fyllde 18 och äntligen kunde starta eget bolag var vi tvungna att förklara för Skatteverket flera gånger vad vi egentligen jobbade med. ”Vi får betalt för att visa upp olika företags plagg … typ som reklam …”, säger Maya.
Maya och Julias Instagram-favoriter
• @wisdm
• @by.regiina
• @elizavetaporodina
• @bretmanrock
• @nadialeecohen
• @emnitta
• @koleendz
• @hodanyousuf
"Om tio år jobbar vi förhoppningsvis fortfarande ihop"
Valet att senare starta separata verksamheter föll sig naturligt. Efter att ha satsat helhjärtat på Youtube-kanalen i fem år längtade bägge efter något nytt. Medan Maya bodde ett år i sin mammas hemland Filippinerna, startade Julia egna klädmärket Dang Sthlm. Hon beskriver det som ett passionsprojekt med fokus på hållbar produktion som lyfte unga vietnamesiska kreatörer. Under pandemin kom Maya hem och började jobba med styling inom Julias märke.
– Jag jobbade med mitt märke några år. Det var jättekul, men efter ett tag insåg jag att det krävde 100 procent. Vilket blev tufft då jag inte släppte andra projekt under tiden. Sedan visade sig det administrativa ta mer tid än det kreativa. Det var inte ultimat – jag drivs mer av passion än pengar.
– Julia är bra på allt kreativt. Sy, sticka, virka, styling … Om man googlar jungfruns stjärntecken kommer Julias ansikte upp, skrattar Maya.
Om tio år, var är ni då?
– Vi jobbar förhoppningsvis fortfarande ihop. Kan vi bibehålla det vi har i dag vore det som att vinna på lotto. Det känns fortfarande lite overkligt att vi kan leva på det vi älskar att göra, säger Julia.
– Om tio år har vi landställe ihop. Med varsitt hus. Vår inredningssmak går inte ihop. Och Julia är alldeles för pedantisk för att kunna bo med mig, säger Maya.
Julia och Mayas 5 tips för kreativt företagande i modebranschen
1. Hitta ditt varför
Vet du inte varför du gör det du gör, är det lätt att tappa bort sig i branschen.
2. Balansera jobb och privatliv
Tyvärr är utbrändhet vanligt i vår bransch och som frilans kan det vara svårt att hitta balans mellan jobb och privatliv. Försök tidigt i karriären att hitta sätt att ta hand om dig själv.
3. Håll fötterna på jorden
Modebranschen känns emellanåt världsfrånvänd, se till att omge dig med människor som tar ner dig på jorden.
4. Ha kul!
Skapandet ska vara roligt – lusten syns i resultatet.
5. Be om hjälp
Ingen klarar att göra allt själv.