ELLE möter Nadja Evelina – popprinsessan som rasar över skönhetshetsen
Med texter som både känns och bränns levererar Nadja Evelina medryckande melodier på sitt tredje album: En popprinsessas dagbok.
– Vad vill du beställa?
Nadja Evelina har slagit sig ner på en uteservering i vad hon kallar sina skivhoods. När hon påbörjade arbetet med sitt tredje popalbum bodde hon runt hörnet från just den här baren. Albumets två producenter huserar ett stenkast därifrån. 25 oktober är det vår tur att få ta del av skapandeprocessen som skett just här – när skivan En popprinsessas dagbok släpps fri, och självaste popprinsessan bakom den åker ut på turné.
– Den sannaste sammanfattningen av albumet är också den som är mest pretentiös. Hur är det att vara människa i dag, precis nu? Det kanske är en hög häst, men … Det är det jag siktat mot, säger Nadja Evelina och sippar på glaset framför henne.
FAKTA
Namn: Nadja Evelina.
Ålder: 28 år.
Yrke: Artist.
Bor: Stockholm.
Familj: Pojkvän.
Följ: @nadjaevelina
Jag älskar att göra musik och jag älskar att prata om känslor och kärlek
Nadja EvelinaKärlek, beteendemönster, självtvivel och vänskap
Lyssnar man till fansen är det just precis det som gör att de älskar att sätta Nadja Evelinas musik på repeat. Igenkänningsfaktorn är stark genom texter som rör sig inom teman som kärlek, beteendemönster, självtvivel och vänskap – om hur det är att finnas till. Ända sedan första låten från 2016, Finast utan filter, har det stått klart att text väger tungt för kreatören – något som når henne tidigt, i flickrummet i Bollnäs, och som hon i dag kan beskriva med ett klassiskt före-och-efter-moment.
– Det var som en käftsmäll. Jag hade alltid haft musik runtomkring mig, började spela i band när jag var 14, men mina första drömmar om att stå på scen kom när jag hittade skrivandet. Och fattade att det var det fetaste man kunde göra. Jag älskar att göra musik, och jag älskar att prata om känslor och kärlek, så för mig finns ingen bättre sysselsättning.
Hur drabbas du av kärlek?
– Krasch-bom, liksom. Jag upplevde kärlek tidigt, och kärleken har alltid tagit stor plats hos mig. I perioder har jag sökt aktivt efter den känslan, längtat efter den där kicken. Synen på kärlek förändras ju också med åren, det vet man inte när man är 15-16-17-18-19-något. Sedan handlar det om tur och tajming, om man fastnar för någon som är bra för en eller inte.
Jämfört med tidigare album menar Nadja Evelina att hon nu fått ett ovanifrånperspektiv: förmågan att kunna se sig själv med lite distans, att inte hänge sig fullt åt varje känsla eller tanke. Insikten har landat dels genom ålder, menar hon, men också genom drastiska förändringar, som sina föräldrars separation.
– Jag insåg att om allt är föränderligt, så måste jag på något sätt stå fast. Hur mycket självdistans jag har kommer och går, men ett ovanifrånperspektiv är ett effektivt verktyg. Typ ”Nu är jag lite skör – det är okej!”. Det behöver inte vara ett problem. Eller ”I dag är du lite ledsen – that’s it, var det då”, eller ”Nu isolerar du dig – gör inte det!”. Sådana grejer. Jag har väl landat i att jag är som alla andra.
Hur då, menar du?
– Ganska dålig, ganska bra. Hon rycker på axlarna. Och skrattar.
Det är klart man vill vara snygg, men jag har inte rättat mig efter en viss mall.
Nadja EvelinaAlbumet En popprinsessas dagbok
En popprinsessas dagbok består av tio låtar där Nadja Evelina ”grävt i grejer inuti”. Med låten Fuck up beskrivs att uppslukas av en relation som tydligt är ”bad luck”, Barrikader tar upp jagets apati för sin omvärld, och genom låten Tjejer e som tjejer e uttrycks under ytan en stor dos frustration.
– I perioder av feminismen har vi jobbat oss framåt. För tio år sedan pratades mycket om att man fick se ut som man ville, det var inne att se förbi klassiska ideal. Senaste tiden har det snarare långsamt smalnat av. Det är så himla perfekt allt. Och alla.
Hur har du påverkats?
– Jag har genom livet haft en rätt grundad syn på utseende. Det är klart man vill vara snygg, men jag har inte rättat mig efter en viss mall. Plötsligt en dag kom tanken till mig: ”Vore det bättre för min karriär om jag gjorde näsan?”. Jag blev så chockad. Alltså va! Jag står inte för det alls – men varför kommer de här tankarna ändå? Det är ett tecken på någonting.
Det känns som att du kikar på snygghetsfenomenet som en samhällsfråga.
– När ordet skönhetsoperation sätts samman med ”empowering”, det gör mig rasande. Klart att skönhet är ett kapital, men det är som att alla plötsligt ska hänfalla åt exakt det som förväntas av att vara kvinna. Allt som kvinnor före oss jobbat för så länge, att få vara den man är … Man börjar ju undra om det bara var på låtsas.
Låttiteln i sig är satiriskt lagd, vilket hörs extra i refrängen.
– Jag älskar ju att vara tjej, allt som drabbar en, allt som känns. Men tjejer är så mycket mer än vad miljardindustrier vill få oss att tro om våra yttre.
En stundande Sverigeturné spås bli en lång efterfest av albumsläppet. Framtiden för popsensationen ser ut just så som man kan tänka sig att den ska för någon som kallas sensation.
Men vad tror du om tjejers framtid?
– Om det vi upplever nu är en feministisk backlash, så hoppas jag på en ännu starkare rörelse sen. Så måste det väl bli?