ELLE möter Cecilie Bahnsen – designern som skapat ett helt eget modeuniversum
– Det har förmodligen alltid funnits där, svarar Cecilie Bahnsen på frågan om när hennes modeintresse föddes.
– Men jag minns när jag var 12 år och fick göra praktik hos min mammas vän som var sömmerska på designskolan. Jag kom in på skolan och det var fullt av moodboards och prover. Jag tror att det var då jag insåg att man faktiskt kan välja kreativitet som karriär. Jag blev helt förälskad i det. Från den stunden fanns det nog ingen väg tillbaka.
Hur det är med balansen mellan jobb och fritid när man är förälskad i sitt yrke och dessutom en av Skandinaviens mest framstående designer, ska vi komma till senare. För en karriär, det blev det. Hennes första jobb var hos John Galliano i Paris, sedan flyttade hon till London och tog masterexamen på Royal College of Art innan hon blev designassistent på Erdem. 2015 lanserade hon egna märket Cecilie Bahnsen.
Fakta
Namn: Cecilie Bahnsen.
Ålder: 41 år.
Bor: Köpenhamn.
Gör: Grundare och designer Cecilie Bahnsen.
Utbildning: Royal College of Art och Det Kongelige Danske Kunstakademi.
Följ: @ceciliebahnsen.
– Jag tror inte det kunde ha varit en större kontrast till min uppväxt än att komma till Galliano. Jag är otroligt lyckligt lottad som fick den erfarenheten och att redan i ett så tidigt skede bli pushad till att det inte finns några gränser. Och hur viktigt hantverket och teamet är. Jag minns källaren hos Galliano där alla sömmerskor var, där fanns en man som kunde skråskära chiffong. Och det var hans grej. Han var bäst i Paris på det. Alla dessa människor som var så specialiserade och skickliga och hur deras färdigheter samverkade för att skapa magi var väldigt speciellt. Det påverkade mig djupt och formade min vision om att ständigt utmana mig själv och bli bättre.
Även tiden hos Erdem beskriver Cecilie som extremt lärorik.
– Jag fick se vad som krävs för att bygga ett självständigt varumärke, inte bara kreativt utan också affärsmässigt. Det var en spännande tid då han växte mycket och gjorde ungefär den resan som jag är på nu.
Att bygga ett couturehus i Köpenhamn kändes som en lite galen idé.
Cecilie BahnsenHur kommer det sig att du återvände till Köpenhamn?
– Jag visste hela tiden att jag så småningom ville göra min egen grej och det kändes rätt att det skulle vara från Köpenhamn, med värderingar som långsiktighet och tidlöshet, att man bryr sig om plaggen på samma sätt som man bryr sig om möbler och arkitektur. Och att de kan gå i arv. Det var en stor del av drivkraften.
Tillsammans med aktörer som Saks Potts och Ganni kom Cecilie Bahnsen att definiera vad Köpenhamns mode skulle vara. Själv placerar hon sitt märke ”i gränslandet mellan couture och konfektion” med både fransk modetradition och skandinavisk designfilosofi som ingredienser.
– Att bygga ett couturehus i Köpenhamn kändes som en lite galen idé. Men det är fantastiskt att det faktiskt är möjligt.
Cecilie Bahnsen ville skapa mode från Köpenhamn
Den första visionen med Cecilie Bahnsen var att skapa mode från Köpenhamn med samma hantverk och kärlek till romantik och textilier som man ser i Paris, men samtidigt behålla en funktionalitet. Och att bygga ett internationellt varumärke med danska rötter.
Hur vågade du ta steget att starta eget?
– Det är vackert att man inte riktigt förstår hur komplext det är när man börjar. Man bara startar med det man kan bäst, för mig var det att skapa klänningar. Men jag tror det krävs envishet och mod. De första två, tre åren kan verka som de svåraste då man gör allt själv, men på ett sätt är det också de enklaste för man bara kör på och allt är nytt. Sen blir det ett företag där man måste leverera. Som grundare växer man med det och förstår vad som krävs för att ta nästa steg.
Cecilies favoriter att följa
• @jacquelinesullivangallery
• @danielfrostillustration
• @sophiebillebrahe
• @commedesgarcons
Varifrån får du inspiration till din design?
– Jag börjar alltid med tygerna och jag älskar den delen av processen. Vi arbetar med fantastiska fabriker i Italien och Schweiz och får också besöka deras arkiv. Mycket av inspirationen kommer från de resorna. En annan viktig inspirationskälla är hur människor bär plaggen. Hur gör vi det till vardagscouture? Det är något jag verkligen gillar med det skandinaviska sättet att klä sig, du tar på dig den puffiga klänningen över dina jeans, matchar den med träningsbyxor eller en sweatshirt. Det är de oväntade kombinationerna som gör det levande och spännande och som fortsätter att inspirera mig.
Cecilie Bahnsen tror själv att nyckeln till hennes stora framgång handlar om att hålla fast vid sin vision.
– Det tycker jag att vi har lyckats med. Du kan bära ett plagg från senaste kollektionen med ett plagg från den första. Sedan tror jag att hantverket spelar stor roll. Jag hoppas att människor kan känna all den tid vi lagt ner på varje plagg, att det har berörts av så många händer för att nå den nivå vi eftersträvar.
Vi pratar om att Cecilie Bahnsen har blivit som ett eget universum.
Har det varit en del i varumärkesstrategin?
– Det har nog varit en del av min resa. Innan vår första modevecka hade jag inte riktigt insett hur mycket storytelling du lägger in i visningen. Jag lärde mig mycket av det – vad var vårt universum om det inte bara var klänningar? Det är en resa vi gör tillsammans med de som bär våra kläder.
från fyra till 27 återförsäljare – på en säsong
Viktigaste milstolpen i din karriär hittills?
– När vi blev finalister i LVMH-priset 2017. Nästan över en natt gick vi från att vara ett litet märke till ganska etablerade. Vi ökade från 4 återförsäljare till 27 den säsongen.
Två till synes olika modevärldar möts i april när Cecilie Bahnsen släpper ett designsamarbete med The North Face.
– Det började med idén att ta inspiration från arkivet och återinföra den feminina design som Ingrid Harshbarger adderade när hon för 50 år sedan blev märkets första kvinnliga designer. Funktionalitet har också alltid haft en central roll i det vi gör och jag insåg att vi saknade The North Face i kollektionen. Det är det fina med samarbeten, det oväntade mötet där man skapar något tillsammans som man inte visste att man saknade. Det har varit otroligt att se deras syn på detaljer, finish, lätthet och hantverk för att säkerställa att allt lever upp till deras höga standard. Det är hantverk på ett helt annat sätt.
Cecilies bästa karriärtips
1. Var dig själv.
2. Följ din vision.
3. Omge dig med bra stöd och talangfulla människor.
Dina romantiska klänningar är perfekta för bröllop. Hur ska man tänka vid val av brudklänning?
– Jag tycker man ska välja något man känner sig som sig själv i och som inte överglänser din personlighet. Men jag tycker också att det är din stund att skina, så kanske att man särskilt här i Skandinavien kan välja något lite modigare än man brukar.
Framtidsplaner?
– Att fortsätta drömmen och se hur långt vi kan ta den. Och att komma närmare kvinnorna som bär våra kläder, att utforska hur vi kan möta dem på nya sätt.
Så hur är det då med balansen mellan jobb och fritid?
– Åh haha, jag ska inte ljuga! Min man arbetar också med sin passion som barnboksförfattare, så vi har valt att omfamna det som en del av oss och en del av vår sons liv. I Skandinavien är det möjligt att ha båda delarna. Ibland är det supersvårt och man önskar att man kunde göra lite mer av båda, men det är okej. Jobb och passion är en enda stor, vacker röra.